Yoga Amsterdam Noord

Ontspannen mindfull hathayogales in Amsterdam noord - Les op ma/di/do

Over de lessen

De lessen duren 1,5 uur en bestaan uit traditionele asana's (yogahoudingen), variaties hierop en voorbereidende oefeningen. We zoeken naar balans tussen inspanning en ontspanning. Versoepeling, versterking en ontspanning ondersteunen en verdiepen elkaar. Statische en dynamische oefeningen worden met elkaar afgewisseld. We streven in iedere houding naar een goede uitlijning van de wervelkolom. Er is ruim aandacht voor ontspanning.

Door het uitvoeren van de houdingen en bewegingen met bewuste aandacht zul je merken dat het rustiger wordt in je hoofd. Je komt meer in contact met je lichaam en dit helpt je overbodige spanningen te herkennen en los te laten. Het bewustworden en verdiepen van de ademhaling is hierbij essentieel en een belangrijk onderdeel van de les.
De lessen hebben een flow; er zijn vloeiende overgangen van de een naar de andere houding. Ook ondersteunt de stilte de verdieping van het bewustzijn in het hier en nu. Je wordt uitgenodigd de aandacht erbij te houden, van moment tot moment. Bij het werkenmet de aandacht, ofwel mindfulness, streven we een vriendelijke opmerkzaamheid na, zonder oordeel. Het is goed zoals het is.
We sluiten meestal af met een liggende ontspanningsoefening van 10 á 15 minuten.


De lessen zijn geschikt voor alle leeftijden, alle nivo's van beoefening, voor iedereen die geïnteresseerd is om kennis te maken met yoga of zijn of haar beoefening bij wil houden of verdiepen.
Door de zachte aanpak van het onderricht hoeven fysieke klachten geen reden te zijn om niet mee te doen.
In de les word je uitgenodigd je grenzen goed bewust te blijven, wel op te zoeken maar daarbij vriendelijk voor jezelf te zijn. Het voelen is belangrijker dan het verleggen van grenzen.

Laat voor aanvang even weten waar je eventueel last van hebt. Je kunt me voor en na afloop van de les altijd aanspreken als je ergens tegenaanloopt of vragen hebt.

Ook is er mogelijkheid tot het volgen van privé yogales. Misschien is dit een optie voor je als je geen groepsles wilt of kan volgen. Vanzelfsprekend kan er beter afgestemd worden op de individuele behoefte en eventuele aandachtspunten en is er meer ruimte voor verbale en manuele correctie.
Ook is het een optie les te volgen met z'n tweeën.
De lessen vinden plaats bij mij thuis of ik kan naar je toekomen. Ik neem dan zo nodig matjes mee.

Tips en informatie:

> Probeer minimaal 5 minuten voor aanvang van de les aanwezig te zijn.

> De les doen we op sokken en/of blote voeten.

> Zorg dat je liefst tot een uur van tevoren niets of licht gegeten hebt.

> Matjes, dekens en meditatiekussens zijn aanwezig, als je wilt kun je je eigen deken, doek of handdoek meenemen.

> Denk eraan dat je na afloop ruim water of thee drinkt, dit helpt de vrijgekomen afvalstoffen sneller uit je lichaam te laten verdwijnen.